ПРОЈЕКАТ ПО ПРОЈЕКАТ И... Наташа Зечевић

Школе јужног Баната

Наташа Зечевић, директорка Техничке школе “23. мај” Панчево

ДА УЧЕ, НАУЧЕ И ЗНАЈУ ДА РАДЕ

•Техничка школа “23. мај” из Панчева је последњих година успела да промени своју репутацију набоље • Настава и образовни профили су модернизовани, а наставници у току с оним шта предају • Пројекти су и у овој установи најважнији начин обезбеђивања подршке за унапређење рада

ТЕХНИЧКА школа “23. мај” из Панчева, популарна “хемијска”, последњих десетак година својим радом и својим резултатима набоље променила је своју репутацију, посебно код будућих средњошколаца код којих је та слика веома важна јер управо они, ако упишу ту школу, могу постати део ње и надаље градити такав њен имиџ. Са овом оценом слаже се и Наташа Зечевић, директорка ове школе која полако троши четврту годину свог мандата. Овакав њен став свакако је утемељен и на њеном наставничком искуству пошто је она, пре функције директора, у овој школи предавала математику, и то од 2002. године.

     Упознавајући нас са радом, директорка Зечевић прво каже да Школа данас има 876 ученика, али додаје да је та цифра релативна, да се мења и да би тачније било рећи да  има близу 900 ученика. Они се у 33 одељења образују за 12 постојећих образовних профила из четири подручја рада ове школе: геодезије и грађевинарства, хемије, неметала и графичарства, пољопривреде и производње хране и личних услуга. – У последњих две године уписујемо осам одељења првих разреда, док је пре само две године било девет одељења првака. То је последица мањег броја деце, са једне и рестриктивних мера надлежног министарства и Владе Србије, са друге стране. Позитивно је то да су нам сада сва та одељења пуна, по броју ученика – објашњава директорка и додаје да је школа на чијем је челу, ове године испратила 170 матураната, а уписала 250 ученика првог разреда, што говори да се број ученика у школи повећао. Међутим, као председник Актива директора средњих школа града Панчева, наша саговорница нам открива још један забрињавајући статистички податак: град Панчево ове године има 70 осмака мање него прошле године.

УСПЕСИ

  Школа “23. Мај” може се подичити и скорашњим резултатима својих ученика на такмичењима. Како каже директорка, , ове године је постигнут значајан резултат – освојено је прво место на републичком такмичењу у органској и неорганској хемији. Поред тога, и ученици, будући фризери освојили су друго место такође на републичком такмичењу, што је велики успех када се има у виду да се у овој школи образује само један разред фризера, пола за мушког, а пола за женског фризера. Наравно, велике успехе бележе и спортисти ове школе посебно сада када су изграђени нови вишенаменски терен и теретана у дворишту школе.

    – А што се наше школе тиче, она је последњих десетак година прошла кроз процес модернизације и то су моји претходници веома добро урадили: образовни профили су модернизовани, из скоро сваке области рада имали смо огледна одељења која су прерасла у редовне профиле. Ипак, школа се много удаљила од области хемије тако да данас немамо ниједан класичан образовни прифил, попут хемијског техничара, већ имамо техничаре заштите животне средине, рециклаже. Добро је да је данас наш наставни програм окренут ка исходу, што и јесте тренд у образовању, најважније нам је то шта ће наши ученици током школовања научити – каже наша саговорница и објашњава да школе саме састављају наставне програме које Министарство просвете обично значајније не мења. А како у Панчеву постоји хемијска индустрија, актуелна је идеја да се, после десет година, у ову школу врати профил хемијског техничара. Директорка Зечевић каже да је ту сарадња привреде и просвете најважнија, али да мора бити окренута будућности, јер школа на потребе привреде не може одговорити одмах већ тек после пет година. Она просвету сматра за најважнију индустрију која учествује у стварању будућности једне земље и зато је она, по њеној оцени, веома важна, а посебно њени резултати.

    И панчевачка Техничка школа “23. мај” је, као и све друге образовне установе, окренута ка пројектима као најбољем начину да се изнађу средства потребна за унапређење рада школе. Директорка Зечевић каже да је много тога у овој школи урађено кроз пројекте. Тако су, на пример, кроз пројекат „Спречавање осипања ученика из образовног система Републике Србије“, анализирани ученици и њихови могући ризици одустајања од школовања. За сваког ученика је урађен индивидуални план и такав прилаз је дао одличне резултате и, на крају крајева, показао је да сваки ученик може завршити средњу школу уз одређену подршку. Један од начина подршке ученицима реализован је у сарадњи са немачком хуманитарном фондацијом Fimshare, која је обезбедила средства којима су за 44 ученика ове школе набављене месечне карте, опрема за физичко и обезбеђен оброк за сваки дан. Кроз пројекте доста је урађено и по питању усавршавања наставника.

     – Један од пројеката је пројекат РИМСО, који се бавио израдом инструктивних материјала што је за средње стручне школе, које посебно имају проблем са уџбеницима, посебно значајно и којим је овај проблем ублажен. Ових дана ћемо почети и са пројектом “Подстицање демократске културе у школама” чији је циљ спречавање насиља и дискриминације међу ученицима – додаје наша саговорница. А како наставнике види као највећи ресурс школе, она наводи да се много улаже управо у усавршавање наставника, да се ту прате савремени токови, а то илуструје податком да је у последње три године урађено преко пет хиљада радних сати на усавршавању наставника ове школе, кроз .

ОЦЕНА

  Техничку школу “23. мај” ове године посетила је и екстерна контрола Школске управе, односно Министарства просвете. Комисија се два дана бавила радом школе и после разговора са ученицима, наставницима, родитељима и члановима Школског одбора, овој школи је дата четворка, што је највећа могућа оцена. Директорка Зечевић додаје да је у овом извештају написано да у школи влада једна посебна клима у којој  рад, труд и енергија дају резултате.

     Претходних година у школи је много урађено када је у питању сама школска зграда. Невреме са градом од прошлог јуна убрзало је сређивање крова зграде, док је у дворишту школе  средствима Покрајинског секретаријата за спорт и омладину изграђен мултифункционални терен, као и теретана на отвореном. Средствима Града Панчева, а кроз пројекат унапређења наставе опремањем кабинета, ове године је урађен архитектонско-геодетски кабинет, док је прошле уређен кабинет графичара.

ЈЕДИНИ

  Популарна панчевачка “хемијска” школа је по својим образовним профилима јединствена у Јужнобанатском округу. То је једина просветна установа која образује графичаре и техничаре рециклаже. Зато не чуди чињеница да се у ову школу уписују и деца из других градова, попут Вршца, Зрењанина или Смедерева. То је разлог зашто сеа директорка ове школе залаже да се у Панчеву поново отвори  дом ученика, како би се деци из других крајева олакшало школовање.

    – Идеја нам је да наше ученике научимо, али и да им омогућимо да оно што су научили и ураде, од почетка до краја. Набавили смо машине за штампање, за сечење, за пластифицирање тако да наши графичари могу да ураде цео неки производ. Кроз ученичку задругу, ми ту имамо сарадњу са основним и средњим школама у граду, којима штампамо дипломе и школске часописе. Опремили смо и фризерски салон, што су нам наши фризери, освајањем друге награде на републичком такмичењу, одмах на свој начин и вратили. Поред тога, имамо и четири кабинета опремљена рачунарима, па се може рећи да и ту пратимо трендове и нове технологије – напомиње директорка Зечевић и додаје да је, у оквиру пројекта спречавања осипања ученика, уређен и ученички клуб у подруму зграде као место опуштања ученика, али и рада.

ВиС