Бела Црква
Жељко Стаменковић, директор Техничке школе “Сава Мунћан” Бела Црква
ПРАТИМО САВРЕМЕНЕ ТРЕНДОВЕ У СВАКОМ ПОГЛЕДУ
• Техничка школа ”Сава Мунћан” има веома дугу традицију, а данас је то школа која успешно образује будуће машинске техничаре, саобраћајне техничаре, возаче, куваре, фризере и туристичке техничаре
• Све већи проблем све мањи број ученика
Белоцркванска Техничка школа “Сава Мунћан” свој дан слави 1. октобра, дан када је 1884. године донесен декрет о оснивању државне занатске шегртске школе у Белој Цркви, из које се развила данашња Техничка школа. Зато нам је директор ове образовне установе, Жељко Стаменковић, с правом рекао да она има веома дугу традицију, али и да је то данас једна модерна, опремљена и, пре свега, успешна школа.
УЧЕНИЦИ И НАСТАВНИЦИ
Техничка школа “Сава Мунћан” покрива четири области рада: машинство и обрада метала, саобраћај, трговина, угоститељство и туризам и личне услуге, поред чега обавља и обуку возача за све категорије, а бави се и додатним школовањем односно преквалификацијама и доквалификацијама. У оквиру сваке од ових области ова школа, зависно од потреба и у складу са препорукама надлежног министарства, у претходном периоду је уписивала ученике у различитим смеровима, у трајању од три и четири године. У области машинства то су машински техничар за компјутерско конструисање и машински техничар за моторна возила, од четворогодишњих, и аутомеханичар, механичар привредне механизације, аутолимар и бравар, од трогодишњих смерова. У саобраћају последњих година су посебно актуелна два смера: техничар друмског саобраћаја, у трајању од четири године, и возач моторних возила, у трајању од три године.

У области трговине, угоститељства и туризма уписивани су смерови трговински и туристички техничар, у трајању од четири, и кувар и трговац као трогодишњи смерови. Од личних услуга ту су мушки и женски фризери.
– Када сам почео да радим у овој школи, 2002. године, то је била школа средње величине, са око 500 ученика, радом у две смене и бројним образовним профилима који данас у њој не постоје. Као и све друге, и ова школа се суочава са све мањим бројем ученика, тако да је негде око 2010. године, када сам дошао на чело школе, она уписивала свега три четворогодишња и два трогодишња смера.
Надлежно министарство на основу броја деце која завршавају основну школу у општини, сваке године прописује колико ћемо ученика уписати, што је због смањења броја деце, довело до тога да смо прошле године добили дозволу да упишемо свега једно четворогодишње и два трогодишња, комбинована одељења – каже директор Стаменковић и даље објашњава да Министарство просвете, поред броја одељења, одређује и смерове који ће бити уписани сваке године. У складу са таквом праксом, али и на основу интересовања деце, школа прави одељења, па се за трогодишња занимања тако формирају мешовита одељења, са ученицима два смера исте области. Директор даље каже да деца из суседних општина долазе да се уписују у школе, што се дешава и у Белој Цркви, па то доводи до грешака у проценама броја одељења, али и самих смерова. Како он каже, улога школе је да децу образује за оно што је привреди и заједници потребно, а ова школа је још оптерећена и тиме да децу школује већим делом за занимања, односно, занате којима се они могу бавити искључиво самостално, а не да очекују да их неко запосли.
– Данас у школи имамо око 40 запослених што је, због константног смањења броја деце и одељења у школи последњих година, далеко мање него што је то било пре десет или више година. Ту је свакако највећи проблем са наставницима стручних предмета који, као технолошки вишкови, имају велике потешкоће да нађу ново место за себе – напомиње Стаменковић.
И. Владан
(Цео текст можете прочитати у штампаном издању Старта 013)
Пројекат „Бела Црква јуче и данас – оно што остаје“ суфинансира Општина Бела Црква