СПРЕМНА ЗА НОВЕ ИЗАЗОВЕ... Маја Витман, градска менаџерка Панчева

На кафи са…

Мајом Витман, градском менаџерком Панчева

НЕМА МИ ДРУГЕ, УСПЕТИ МОРАМ!

• Наставак приче у другим околностима са новим задацима и новим изазовима у стратешком опредељењу свеукупног развоја града и села око њега • Свако мора знати своју улогу у тиму, свој задатак и своје обавезе • Нема успешног тимског рада без конкретизоване појединачне одговорности • Са школама  и здравственим установама укршта се сваки пут до индустријских зона и инвестиција у њима, и зато… 

ОД 2012. до 2014. била  је заменик председника Управног одбора, потом, заснивајући радни однос, постаје координаторка, па заменица директора, а од септембра 2015. до септембра 2017. године, најпре в. д. директора, а онда, последња три месеца њеног постојања, од јуна до септембра ове године, и директорка Дирекције за изградњу и уређење Панчева.

После двадесет и четири и по године рада, Дирекције, под тим називом, више нема, а њена последња директорка,  од 5. септембра је на функцији градског менаџера, пардон, градске менаџерке (да се навикавамо да поштујемо принцип родне равноправности, и пре доношења закона, да не бисмо…).

Ево нас, последњег дана лета, у нашем првом разговару са Мајом Витман,  као помоћницом градоначелника за економске послове, односно градском менаџерком, у најширем значењу, и те речи и те функције.

Али да, ипак, са нашом саговорницом, најпре,  поразговарамо, о две године њеног директоровања Дирекцијом за изградњу и уређење Панчева. Није згорег, јер Дирекција је, упркос свему, била то што је била, Дирекција за изградњу и уређење Панчева. А у историју, таква каква је била, одлази зато што држава више не дозвољава индиректно буџетско финансирање. Само директно и никако другачије. И зато…

УСЛОВИ

-Да би посао градског менаџера могао бити успешан, морају бити испуњени бројни услови. Прво, сви који радимо у јавном сектору смо на истом задатку, а то је стварање што бољих услова за живот не само садашњих него и будућих генерација. Не сме постојати проблем у комуникацији између оних који морају бити на вези у сваком тренутку. Мора постојати мотивисаност код  људи да кад раде знају да раде и за овај град и за ову државу, да свако свој посао ради максимално одговорно, са што мање празног хода и непотребних трошкова. А уз све то, треба знати да само тимским радом,  уз корпоративно управљање  и друштвено одговорно понашање можемо остварити и друштвено одговорне циљеве – напомиње Маја Витман.

    И зато је Маји Витман „запало“ да за две године директоровања заврши, најпре,  једну трансформацију у пословању  Дирекције, а онда и ону другу, после које је иза тог јавног предузећа са 79 запослених,  као њен правни следбеник, остало ЈП „Урбанизам“, са 37 радника на неодређено и седам радника на одређено време, и то на адреси у Карађорђевој 4,  а остали…

-Шест радника је пристало да, као технолошки вишак, са одговарајућом отпремнином, добровољно оде из предузећа, четири раднице су нови посао нашле у градским јавно-комуналним предузећима, док је тридесет и два радника прешло на рад у Градску управу, и то тридесет на неодређено и два  на одређено време – каже наша саговорница, додајући, да ће се, кад се заврше све техничке формалности, у доскорашњу зграду Дирекције у Змај Јовиниј улици, уселити све градске инспекцијске службе.

Каква су Мајина искуства из Змај Јовине 6?

-Ако се има у виду да је Дирекција обављала чак 24 различите делатности, да се бавила свим оним пословима који се тичу изградње и уређења и Панчева и свих насељених места, да је много тога први пут рађено, да се, уз све то, требало прилагођавати новим прописима и новом статусу, јасно је да све то није могло без онога што се зове поштовање и уважавање струке, без континуираног и уиграног тимског рада, без константне координације са свим градским службама и комуналним предузећима, сарадње са привредом…  Кад се све то има у виду, и не само то, него и оно што уз то иде по природи ствари које се саме по себи намећу у сваком послу, онда се и закључак сам по себи намеће – ово сада је у једном великом делу наставак једне приче у другим околностима, са новим одговорностима, али  и са новим изазовима – каже нова градска менаџерка, посебно истичући стечено искуство на прикупљању свих релевантних података, припреми пројеката, учешћу на конкурсима, осмишљавању буџета, спровођењу ивестиција, и, неизоставно, константном праћењу њихове реализације. – Свака инвестиција мора бити добро осмишљена и праћена, од почетка до краја њене реализације, како се не би догађало да Град плаћа пенале због пропуштених рокова, а све због нечије немарности, и то је оно што никако нећу толерисати, и то моји сарадници добро знају – упозорава градска менаџерка на оно што су, иначе, већ  добро научили сви  они који су с њом сарађивали док је руководила Дирекцијом.

– Нема успешног тимског рада без појединачне одговорности, нема успешних пројеката без уважавања стручних мишљења, нема успешних инвестиција без поштовања рокова и праћења сваке фазе у њиховој реализацији, а нема инвеститора без привлачног амбијента и за оне најпробирљивије, и зато ће мој задатак, између осталих,  бити и  стварање максимално повољних услова за инвестирање у изградњу производних постројења, посебно у Северној индустријској зони, која ће на пролеће идуће године бити спремна да прихвати прве „станаре“ – обећава наша саговорница, рекли бисмо, без задршке. Ако нас неко пита за утисак, нема сумње, све што каже делује веома убедљиво и посве уверљиво. А кад сложимо све коцкице из досадашњег разговора, јасно нам је чиме је то заслужила да се нађе на тако одговорном месту у једном граду који је тако сурово кажњен пљашкашком приватизацијом спроведеном од стране претходне власти и коме ће требати године да се посве опорави од погрешних одлука и погрешних људи на погрешним местима.

ИМОВИНА

-Оно што је још увек један од већих проблема с којима се сусрећемо, то је несређено стање с имовином која постоји, али се још увек не зна чија је, бар не званично, по папирима. Очекујемо да ћемо применом EXCHANGE – 5 програма ускоро и у тој области направити реда – каже наша саговорница.

    – Оно чиме се ја руководим у свом послу у граду Панчеву није ништа друго него оно што  Српска напредна странка и председник Вучић  раде на нивоу Србије, а то је стварање општих услова за све бољи живот грађана, како коришћењем свих постојећих, а неискоришћених капацитата, тако и подстицањем нових кроз правовремену и адекватну стратегију развоја, и града и насељених места, али и визијом која неће бити оптерећена ововременским околностима и ограничена вештачким оградама, нега пројектована у будућност са извесним и квалитетним садржајима, приступачним свим грађанима, и то у реалном времену.  И зато ћу се посебно залагати да у буџету за 2018. године буде што више пара за опремање здравствених установа и школа, јер се управо са тим институцијама и њиховим корисницима  укршта сваки пут до индустријских зона и отварања нових фабрика и нових радних места, и то најчешће они првог реда – сликовито објашњава наша саговорница оно што се зове виђење реалности у њеном будућем времену.

Оно што нову градску менаџерку ускоро очекује и ресертификација Панчева као града са повољним пословним окружењем, пошто је маја ове године истекао двогодишњо важњење БФЦ сертификата, добијеног по мерилима који важе у југоисточној Европи.  – По добијеном позиву, каже Маја Витман,  следе контролне посете  са циљем провере свих параметара којима се утврђује испуњеност услова за добијање сертификата, а колико је тај посао свеобухватан потврђује и чињеница да сам поступак траје целих 12 месеци.

ПРОЈЕКТИ

– Оно што је важно, то је да имамо спремне пројекте за  сваки конкурс, како оне са републичког тако и оне са покрајинског нивоа, јер је досадашње искуство показало да само по том основу можемо очекивати значајна средста од покрајинског Фонда за капитална улагања, као и од републичке Канцеларије за локални развој, а ту су и секретаријати, министартва, ЕУ… истиче градска менаџерка, која је пре неки дан изабрана и за  председницу Комисије за вредновање пројектних идеја.

Ето још једне коцкице у мозаику од самог почетка овог текста, почев од његовог наслова, свакако!

    -Ми не смемо да чекамо тај јавни позив па да онда  почнемо да радимо, него да га дочекамо спремни већ за прве провере, а то значи детаљна разрада развојне стратегије града у свим њеним сегментима, постојање свих неопходних папира и њихова усаглашеност са  стањем на терену, затим постојање конкретних показатеља о повољностима пословног окружења и подстицајном амбијенту за инвестирање, а све како би онда сам поступак евалуације протекао без посебних проблема – каже градска менаџерка, додајући да у том погледу очекује значајну сарадњу и помоћ од Привредног савета, чији су чланови најугледнији привредници овога града.

Кад смо већ код привредника града, наша саговорница каже да ће се „свим силама“ трудити да сви успешни привредници Панчева, не само остану у Панчеву, него и да што више шире свој посао, а они који још нису почели, да што пре започну са отварањем производних погона.

-Како ћемо привући привреднике са стране ако не успемо да задржимо наше – напомиње градска менаџерка Панчева, нема сумње с разлогом.

С. Батало