ПОХВАЛЕ.. Ањичка Биреш

Школство и пандемија

Ањичка Биреш, директорка Основне школе „Млада поколења“ Ковачица

ПРИЛАГОЂАВАМО  СЕ АКТУЕЛНОЈ СИТУАЦИЈИ, АЛИ…

• Придржавање епидемиолошких мера, платформе за онлајн наставу, недоумице и проблеми око оваквог начина рада и самог оцењивања ученика, све су то проблеми са којима се суочавају запослени у образовним установама, али и њихови ученици

Глобална епидемија новог Коронавируса утицала је на живот, активности и рад свакога од нас. Прилагођавање на нову „нормалност“, коју највише одређују епидемиолошке мере за спречавање ширења вируса није заобишло ни образовне установе у Србији. А како раде и како се у овим мерама сналазе школе, разговарали смо са Ањичком Биреш, директорком Основне школе “Млада поколења” у Ковачици.

И ова образовна установа је свој рад подредила прописаним епидемиолошким мерама и препорукама надлежног Министарства просвете Републике Србије. То у пракси значи да су часови скраћени на по пола сата, да су одељења већа од 15 ученика подељена у две групе, а да  ученици наставу прате и преко онлајн платформи. Најновојим мерама на овакав начин рада, пред ученика виших, упућени су и ученици нижих разреда основних школа. Тако је данас и у Основној школи у Ковачици.

  • Прилагодили смо се новонасталој ситуцији и то врло добро, могу слободно да кажем, посебно с обзиром на то колико је било бојазни и недоумица како ћемо се ми снаћи, али и деца и њихови родитељи. Ученици користе платформе за учење, а у комуникацији са родитељима, поред родитељских састанака где се поштују све мере, користе се и Вајбер групе. Снашли смо се како смо и морали, али се надамо да ће се све ово ускоро смирити јер ништа не може да замени непосредан контакт наставника и ученика – објашњава наша саговорница. А са овом констатацијим би се свакако сложила већина просветних радника, непосредан контакт на часовима и жива реч јасније показују колико је сваки ученик успешан у савладавању градива. Директорка Биреш као илустрацију за то наводи да су ученици виших разреда ове школе, који су свакога дана похађали наставу, исказивали боља достигнућа од оних који су један дан похађали онлајн наставу, а сваки други долазили у школу на часове. И то што је час 30 уместо 45 минута такође утиче на квалитет рада.

  • Онлајн настава се показала као највећи проблем код ученика петог разреда јер њих наставници нису познавали од раније, као ни њихове способности и могућности, док су у другим разредима наставници боље познавали децу и тиме знају шта од њих могу очекивати. И поред свега тога, наставници се труде да буду објективни при оцењивању ученика – каже директорка Биреш и додаје да овакав начин рада отежава и само оцењивање ученика, али додаје и то да су ученици имали и прилику да дођу у школу и поправе оцену којом нису задовољни.

Поред тога, платформе за онлајн наставу и комуникацију су неким наставницима, мање вичним новим технологијама, представљале проблем који је временом решен. Наша саговорница каже да је ова школа од почетка пандемије организовала едукације за наставнике за рад са овим платформама где су они показали своју колегијалност и једни другима помагали у савладавању овог начина рада.

  • На нивоу школе смо организовали две едукације за рад са онлајн платформама током првог полугодишта, као и едукацију за рад са „паметним“ таблама. Снашли смо се и то ослоњени једни на друге. Мислим да просветним радницима треба одати свако признање за то како су се снашли у новим околностима. Све то је захтевало и сложене процедуре корекција операционалних планова рада који су морали проћи и Наставно веће и Педагошки колегијум пре него што их одобри Школска управа. Учимо и помажемо једни другима јер смо сами изабрали професију која захтева свакодневно учење – закључује директорка ОШ “Млада поколења”.

А сама пандемија је из темеља променила правила понашања у школи, и за ученике колико и за наставнике. Директорка Биреш каже да је ова школа недавно имала редован инспекцијски надзор на којем је школа добила похвале, а баш због тога што је још почетком школске године ова установа усвојила сва потребна документа која прописују правила понашања у школи током пандемије а у чему су, поред наставника учествовали и ученици кроз свој Ученички парламент. Ова правила подразумевају придржавање свих мера које је препоручили Кризни штаб и надлежно министарство, а у томе се се образовне установе показале као најбоље.

    Можда најбоља илустрација како деца односно ученици доживљавају школски живот током пандемије јесте и кратак филм који су урадили ученици и наставници, а на идеју школског тима за маркетинг, који води директорка Биреш. Овај видео  говори о томе како ученици ове школе виде “нову” нормалност и брзо је привукао велику пажњу, а пошто је урађен на чак пет језика, на српском, словачком, ромском, енглеском и немачком језику, овај филм је стигао и до великог броја медија. Ако вас интересује како ковачички основци доживљавају пандемију, филм можете видети и на фејсбук страници ове школе.

И. Владан