Власто Марић, директор алибунарског ЈКП „Универзал“
НЕ КОРАК, НЕГО СКОК НАПРЕД!
•Од некада четири комунална предузећа створено је једно, од више нејаких прутова увезан је један чврст и стабилан „сноп прућа“, отпоран на све непредвиђене изазове
УЧЕСТВОВАО је у реализацији више пројеката страних продуцентских кућа, пољопривредни је инжењер, чија је специјализација пољопривредна механизација, а специјализовао се и на пословима израде сценографије, разних спотова, тако да је у раду са филмским звездама спознао шта значи професионализам и одговорност на послу, да би онда, из свог родног Владимировца, дошао у Алибунар и преузео руковођење јединим јавним комуналним предузећем у тој општини.
Ми питамо, а Власто Марић (46), директор ЈКП „Универзал“ одговара.
* Шта је највећи изазов бити директор комуналног предузећа?
-Бити директор комуналног предузећа значи бити спреман за управљање и координирање велике групе различитих послова и знања који се истовремено обављају, понекад по потпуно различитим прописима и правилима.
Директор комуналног предузећа нема радно време, мора бити спреман на организовање различитих послова, отклањање елементарних непогода и несрећа које је немогуће предвидети, он обавља и производну и услужну делатност, управља јавном својином са пажњом доброг домаћина, балансира између захтева грађана и могућности предузећа. А то, признаћете, није увек лако.
Понекад је тзв. „multitasking“ раван ономе који трпе контролори лета или берзански радници, једном речју, мора бити баш истински „универзалац“.
* У чему се осети разлика између пословања пре интеграције више комуналних предузећа у једно и садашњег, када постоји само једно комунално предузеће?
– Осети се по знатном повећању обима посла, али и по повећаној одговорности . Олакшан је рад свих установа и институција у сарадњи са предузећем, јер се информације сливају на једно место. Општина централизовано прати и планира све послове везане за комуналну делатност, смањена је непотребна администрација и административни послови, а истовремено предузеће је по принципу „сноп прућа“ посебно ојачано, сабрана је и боље употребљена и механизација и радници, знатно је повећан квалитет и обим услуга, цене воде и осталих услуга исте су у свим местима , смањен је број депонија…
Што се тиче транспарентности рада предузећа, свим грађанима је омогућено да преко странице „ЈКП Универзал“, на друштвеној мрежи Фејсбук, могу слободно да предлажу, критикују, али, што да не, и хвале, наш рад, затим и да добију потребна обавештења из делокруга посла којим се бавимо, и то они масовно и користе.
ЛК
Јавно комунално предузеће „Универзал“ основано је 13. 08.1980. године,управо ових дана слави 36 година рада и постојања и представља најстарије предузеће на територији општине Алибунар.Предузеће је подељено на девет организационих јединица – сектора, који укупно запошљавају 66 радника. То су: Водовод и канализација, Чистоћа, Зеленило, Грађевина,Погребне услуге, Зоохигијена, Пољочуварска служба, Сектор за финансијско-књиговодствене послове и наплату потраживања и Сектор за правне, кадровске и опште послове
* Да ли у подједнакој мери покривате сва села општине или..?
– Разлика постоји једино у броју дана за изношење смећа, у мањим местима смеће односимо два пута месечно, а у већим – четири пута. У свим осталим комуналним пословима, нема разлике. У неким местима смеће се односи организовано камионима, по први пут у историји њиховог постојања, ето, обећали смо грађанима Николинаца и Добрице, да више неће бити граничне карауле, уз то заборављене и напуштен, и управо у тим местима, као и у Новом Козјаку, постављамо нове темеље рада, и то грађани већ препознају и и те како цене.
* Који су највећи комунални проблеми општине Алибунар и како намеравате да их решавате?
– Највећи комунални проблеми општине Алибунар су дивље депоније, затим, недостатак издашности појединих бунара, као и застарелост водоводне мреже, а у Девојачком Бунару и велики број тзв.“дивљих“прикључака, онда неуређена гробља…
Набавком механизације, ЈКП „Универзал“ је започело решавање проблема дивљих депонија, тако што смеће односимо на регуларне депоније и вршимо засипање земљом. Управо смо завршили одношење око 4.500 м3 смећа са приступног пута ка депонији у Банатском Карловцу, а поравнали смо и одбацили од пута и депонију у Алибунару . Општина Алибунар нам је купила 400 садница дрвећа које смо посадили око депоније и 140 м3 дробљеног камена којим смо направили плато за окретање и лагоднији приступ депонији у Алибунару.
Ускоро почињемо са бушењем новог бунара на Девојачком бунару, затим повезивање новог бунара на мрежу у Иланџи, као и измештање подстанице у Селеушу, а у плану је ревитализација бунара у Владимировцу и Алибунару.
Што се гробаља тиче, тај проблем решавамо по принципу и на начин како је то урађено у Панчеву и другим градовима, правимо уређена гробна места и уводимо ред у тој области.
И да не заборавим, радимо и пројекат примењених хидрогеолошких истраживања за изворишта и планове за израду циркулационих прстена и замену делова старе мреже.
* Шта сматрате својим највећим успехом у досадашњем раду?
– Успехом сматрам подизање на ноге предузећа које је једно време дуговало радницима чак шест плата и 11 месеци неплаћених доприноса, онда стварање грађевинског сектора, ту су онда непоткупљиви и часни пољочувари, као и коначно створен препознатљив имиџ предузећа, комуналног предузећа.
* Како стојите са наплатом? Коју бисте месну заједницу могли похвалити по том питању?
– Проценат наплате повећан је у односу на прошлу годину, а по подацима који су доступни преко ПКС и пословног удружења КОМДЕЛ, налазимо се изнад просека, мада, ипак, не бисмо могли рећи да смо превише задовољни.
Постоје разни инструменти наплате: искључења и утужења, међутим постоји добар део старијих домаћинства са тешком материјалном ситуацијо, принудном наплатом према њима можда бисмо имали оправдање пред људима и законом, али пред Богом тешко, јер има људи који живи баш у тешком сиромаштву. Овде се поставља питање баланса између обавеза и људскости, шта радити са таквом групом потрошача? Проблем покушавамо да решавамо у сарадњи са Центром за социјални рад и Општином.
Међутим зато за оне који имају, а не желе да плате, немамо милости, добар део њих је обухваћен тужбама или склапамо уговоре о плаћању дуга на рате.
Иначе, не постоји нека видљива разлика између месних заједница по питању наплате.
РЕЧ-ДВЕ О…
„Пред нама је година у којој намеравамо да направимо, не корак, него скок напред. Постоје реалне основе да се уз рад, посвећеност послу и сарадњи на релацији оснивач – предузеће, знатно унапреди квалитет наших услуга, да грађани буду задовољни, а запослени са поносом да носе обележје на својим униформама – ЈКП Универзал“. Марић.
* Шта су планови који се тичу боље опремљености и ефикаснијег рада?
– Планирамо набавку додатне грађевинске механизације, обнову путничких возила која су у очајном стању, масовнију замену водомера у местима где то до сада није урађено, вршимо имплементацију система менаџмента квалитета, а у складу са захтевима стандарда ИСО 9001, затим, пресељење у зграду где би сви руководиоци сектора били на окупу, што због недостатка простора тренутно није случај.
* Како сарађујете са оснивачем?
– Сарадња је онаква каква и мора бити – синхронизована и у интересу грађана.
Имамо готово свакодневне састанке, заједнички се договарамо око циљева и праћења њихове реализације, планирања буџета, важних одлука и статусних промена . Указујемо на могућности унапређења рада, проблеме и начине њиховог превазилажења. Очекујемо веће упошљавање предузећа, а самим тим и повећање прихода .
С тим у вези, и не само због тога, у току су активности на измени Оснивачког акта предузећа, Статута и осталих аката, а које ће омогућити другачији третман предузећа у односу на претходни период.
СиБ