НОВ ПРИСТУП... Небојша Гајић

Разговор с поводом

Небојша Гајић, директор ЈКП АТП Панчево

НЕМА НАМ ДРУГЕ, МОРАМО ОПСТАТИ!

• ЈКП АТП Панчево обележило седам деценија рада

• Пред овим предузећем је много изазова у чијем решавању треба наћи најбољи модел како би и оно што боље пословало, а Панчевци имали јавни превоз какав заслужују

ЈКП АТП, најстарије панчевачко јавно-комунално предузеће прославило је 16. маја седам деценија од почетка рада. Овако значајан јубилеј обележен је и адекватном прославом на којој су уручене захвалнице представницима градских власти Панчева, које је оснивач предузећа, али и плакете најдуже запосленима у овом предузећу. Том приликом је приказан и филм о историји овог предузећа, а у Културном центру постављена је изложба фотографија насталих у АТП током ових 70 година рада.

Како за Старт 013 каже директор ЈКП АТП Небојша Гајић, овај веома значајан јубилеј обележен је у складу са економским могућностима овог предузећа, али и са укупном економском ситуацијом: – Седамдесет година рада је озбиљан јубилеј за свако предузеће које послује у Србији и које је током тих година преживело пар веома озбиљних кризних момената, како је то АТП са успехом превазишао. Сматрали смо да такав јубилеј, без обзира на све, треба обележити и то смо урадили скромно, у складу са нашим могућностима. Од првог аутобуса и првих десет радника у 1948. години па све до данас, АТП се развијао,  везан за Панчево и околна места, а превоз путника у граду је оно што ово предузеће најбоље ради.   Како каже наш саговорник, претежна делатност АТП-a je превоз путника, који доноси и највећи део прихода од око 90 посто. Око 55% укупних прихода остварује се у градском превозу на територији Панчева, док се остатак остварује од најпрофитабилније линије АТП, превоза путника на линији Панчево – Београд, као и других међумесних линија.

– Некада је било другачије по питању превоза путника, док је данас  та дневна миграција израженија према Београду, а имајући у обзир и чињеницу да се људи селе из села према градовима и села, нажалост, полако одумиру, тако ће се у будућности и тај међумесни превоз путника смањити. У склопу ефикаснијег пословања, ми смо прошле године смањили поласке на неким међумесним линијама и то се показало као добар пословни потез, смањили су нам се приходи, али и трошкови. Стичем утисак да ће тај међумесни превоз морати доживети трансформацију, или по питању броја полазака или по питању неких субвенција од стране државе или локалних власти уколико оне желе да такве линије и даље постоје – објашњава нам први човек панчевачког АТП-а. Он даље објашњава да је АТП, по питању међумесног превоза који представља најтржишнији део делатности овог превозника, у позицији сваког другог јавно-комуналног предузећа, које је у многим стварима ограничено у односу на конкуренцију коју чине приватна предузећа, која су и флексибилнија и брже реагују на захтеве тржишта. Ми смо неконкурентни по том питању, сматра директор Гајић пошто сва та ограничења попут предимензиониране инфраструктуре или законске обавезе према запосленима према колективном уговору, све то на крају оптерећује пословање и поскупљује услуге АТП-а. Зато треба бити опрезан у томе шта учинити по том питању и одлучивати о томе како се АТП треба даље развијати.

– Решење може бити у раздвајању тих услуга и другачијој организацији предузећа или нешто друго, све то представља велики изазов за руководство АТП-а. Поред тога, и напредак нових технологија упућује нас на размишљање о новим модалитетима пословања. Гломазност и инертност, недовољна брзина прилагођавања новинама и новим технологијама јесте проблем. Мислим да би било нормално да данас путник може да купи и преузме карту уз помоћ свог мобилног телефона, таква решења већ постоје у другим државама. Она опет захтевају озбиљан рад и улагања и ми у струци често дискутујемо о томе, јер нас такав развој у наредној деценији неће заобићи – каже директор Гајић.

Други велики проблем са којим се АТП свакодневно суочава јесу нелегални односно полулегални превозници који су довели до тога да ово предузеће годинама има озбиљне губитке. Сличан проблем сада имају и други градови по Србији, а заједничко им је то да се решење за ове проблеме још увек чека. Поред тога, АТП готово хронично пати од мањка возача који, како каже наш саговорник, све чешће одлазе да раде у земље региона где добијају боље услове рада: – Тренутно имамо довољан број возача за одржавање редовних полазака, али је евиденто да, уз отежан пријем нових возача, треба размишљати о промени пословања како би се прилагодили тржишту. Иначе, АТП данас има 350 запослених на одређено и неодређено, у складу са законом и морам рећи да се тај број, од када сам ја на челу АТП, смањио за око 80 запослених. Већом продуктивношћу смо успели да надоместимо тај мањак, а имајући у виду да преко 50 посто трошкова иде на зараде запослених, то представља и одређену уштеду – наводи директор и подсећа да и трошкови горива чине велики део расхода предузећа, око 27 до 28 посто па је јасно колико то утиче на пословање АТП-а.

Директор Гајић сматра да квалитет јавног превоза, од самих возила, њиховог квалитета и система безбедности на њима до приступа еколошким питањима одсликава економску моћ једне заједнице. – Ниједан градски превоз није исплатив и није одржив од средстава која успева да наплати и то није чудно, од цене зависи и квалитет услуге. У Панчеву су цене услуга превоза путника на нивоу октобра 2013. године, а само инфлација од тад до данас је око 10 посто. Ту је и цена горива која стално расте што нас све тера на размишљање о повећању цена наших услуга – објашњава Гајић, додајући да је задовољан Панчевцима који не избегавају да плате услуге АТП-а, као што је то случај у неким другим градовима. А овај панчевачки превозник тренутно има 79 аутобуса у возном парку што задовољава реалне свакодневне потребе за шта је потребно до 65 возила. Ипак, проблем постоји са старосном структуром чији је највећи узрок нередовна обнова возног парка коју је диктирала економска ситуација:

– Обнављање возног парка у складу са еколошким стандардима, обнова кадрова, пре свега, возача и радника који се баве одржавањем возила и праћење и коришћење нових технологија, то треба да је будућност АТП-а. Превоз путника је оно што најбоље радимо, то је наша претежна делатност, а ако се још неке околности склопе, могли би се поново бавити и туризмом, наравно са новим приступом – каже директор Гајић када говори о будућности овог предузећа и изражава наду да ће АТП функционисати и наредних деценија ако се на прави начин осмисли модел тог будућег пословања, пажљиво и уз праве информације.

(Старт 013)

Пројекат “Панчево – локална самоуправа у форми самоуправе грађана” су/финансирао

Град Панчево