НИЈЕ ЛАКО, АЛИ... Јасна Вујичић

На кафи са…

Јасна Вујичић, в. д. директора Центра за социјални рад “Солидарност” Панчево

ЛЕП ОСЕЋАЈ: КАД ПОСЛЕ ДУГЕ НОЋИ – СВАНЕ!

• Центар за социјални рад је установа која обавља широк спектар јавних овлашћења у области социјалне заштите и у њеном свакодневном раду има тешких, али и лепих момената, о чему највише знају запослени у овим установама

Центри за социјални рад су установе социјалне заштите које врше јавна овлашћења из области социјално и породично-правне заштите, пружају материјалну помоћ и стручну подршку грађанима који се нађу у стању социјалне потребе и сарађују са другим установама у решавању ових питања. А како данас функционише Центар за социјални рад “Солидарност” Панчево, установа која је прошле године, у условима пандемије, обележила шест деценија постојања, разговарали смо са в. д. директора Јасном Вујичић.

  • За разлику од неких других институција попут, на пример, установа културе које задовољавају више, културне потребе грађана, ми се бавимо читавим низом основних животних питања и проблема наших корисника. Ту мислим и на материјалну помоћ за људе који се нађу у  тешкој животној ситуацији што се, на крају крајева, може десити свакоме од нас, као и на решавање породичних односа између супружника, између родитеља и њихове деце било да се ради о малолетној деци или односу према родитељима који су у позним годинама живота – објашњава наша саговорница и додаје да је људе често стид да се обрате за помоћ, посебно када је реч о материјалној помоћи за набавку лекова, огрева па чак и хране, али да је Центар једина установа која се бави решавањем оваквих врста проблема грађана. Нажалост, како сама каже, постоје и корисници Центра који су због својих животних околности читав живот везани за ову установу, од детињства преко зрелог доба до старости и којима је Центар увек на располагању. Како директорка Вујичић каже, у свакодневном раду Центра има и тешких, тужних и потресних момената, али има и оних лепих,  када некоме можете да помогнете.

Директорка Вујичић појашњава да је Центар за социјални рад има најважнију улогу у систему социјалне заштите и да свакодневно сарађује са другим установама и службама, попут МУП-а, тужилаштва, судова, установа за смештај корисника, школа, здравствених установа. Све надлежности Центра реализују се у складу са законима и другим прописима и финансирају се из два извора, од стране локалне самоуправе, као и из републичког буџета. Она сама Центар за социјални рад “Солидарност” из Панчева, на чијем челу се налази нешто више од годину дана, види пре свега као колектив, као организацију високо мотивисаних стручних лица чија  основна мотивација јесте управо могућност да се помогне  свима онима којима је помоћ потребна.

  • Када успете у томе да корисник уз вашу помоћ реши неки свој животни проблем, то је прелеп осећај и то је оно што све нас запослене у социјалној заштити покреће и мотивише да се и даље боримо и радимо. Морам рећи да ово није лак посао, јер овде се можете сусрести са најразличитијим људским судбинама и причама, од којих су неке и трагичне, што неизоставно утиче на сваког запосленог. С друге стране, морам рећи да је ово и исцрпљујући посао, да се организују дежурства и да су радници центра свих 365 дана годишње, 24 сата дневно, доступни грађанима.

Евидентно је да у нашем граду имамо од 10 до 12 хиљада грађана који се по различитом основу обраћају Центру. Ово у овом тренутку подразумева више од 500 корисника по запосленом, што и јесте наш највећи проблем. Зато могу рећи да су наши запослени посвећени, толерантни, стрпљиви и фокусирани на најосетљивије категорије становништва. Управо разумевајући тешку ситуацију корисника, имамо разумевања и одговорно извршавамо задатке и онда када корисници имају различите примедбе. Посебан проблем понекада представља немотивисаност корисника да преузму контролу над својим животом, што понекад доводи и до жалби на рад Центра, али и до вербалних напада на запослене – наводи директорка Вујичић и објашњава да корисници, али и цела јавност, често имају предрасуде према раду Центара, а такође да и не познају начин функционисања стручних служби, као и начине остваривања својих права.

Како наша саговорница каже, корисници се у Центру повремено понашају онако како се не би понашали у неким другим установама што сматра недопустивим. Али, она додаје да донекле разуме такву реакцију корисника пошто се дешава да, због недовољног броја запослених, што је последица како природног одлива запослених тако и забране новог запошљавања, дође до промене водитеља случаја и физичке немогућности да се на захтев одговори кад корисници очекују. То је  озбиљан проблем са којим се Центар суочава, каже директорка, али додаје да је тешко задржати стручне кадрове у Центру где су услови рада тешки и због тога наша саговорница оцењује да је посао у Центру за оне који желе помоћи другима, при чему им не сметају ни дежурства ни велики број предмета.

Панчево је једна од средина која има и „Сигурну кућу“, односно прихватилиште за жене жртве породичног насиља, кроз које годишње прође преко стотину корисника (жена, заједно са својом децом). Ипак, ове бројке не одсликавају најбоље успешност рада ове установе, сматра директорка Вујичић, која је и сама, пре доласка на чело панчевачког Центра за социјални рад, читав низ година била руководилац „Сигурне куће“ у Панчеву, већ и у овом случају напомиње  колико су запослени својом посвећеношћу и ангажовањем успели да помогну свакој од жена које су користиле ову услугу.

„Сигурна кућа“ развија лепезу различитих активности за кориснике и покушава да их оснажи, охрабри и пруже им шансу да изађу из круга насиља.  Наша саговорница понавља да се свакој корисници овог прихватилишта прилази без предрасуда, осуде и дискриминације а све са циљем да она изађе из тог круга насиља, на овај или онај начин и преузму одговорност над својим животом. То је једини валидан резултат који је важан на крају, оцењује Јасна Вујичић, в. д. директора Центра за социјални рад “Солидарност” из Панчева и додаје да је систем социјалне заштите и Центар, као установа, једина организација чија се успешност рада  мери одливом корисника за разлику од других система где се успешност мери повећањем броја корисника.

(Старт 013)