разговор с поводом
Златко Сианта, в. д. директора ЈКП „Елан“ Ковачица
БИЋЕМО НАЈБОЉИ КОМУНАЛЦИ У ЦЕЛОМ ЈУЖНОМ БАНАТУ
•У току изградња фабрике за производњу здраве пијаће воде, чији се завршетак очекује средином идуће године • Све похвале локалној самоуправи и председнику Општине Милану Гарашевићу за оно што ради на плану развоја комуналне инфраструкуре
ПОСЛЕ три године паузе, фебруара ове године Златко Сиaнта (37) је по други пут именован за првог човека ковачичког „Елана“. Пре тога, на директорској функцији тог јавно-комуналног предузећа био је пет година, од 2008. до 2013. године.
Зашто се поново прихватио одговорног посла, руковођења једним комуналним предузећем, које као свако комунално предузеће има и те како проблема у суочавању са свакодневним потребама грађана, и то оних потреба које се увек у латентном сукобу са реалношћу, онаквом каква она јесте и каквом је грађани желе видети.
-Вратио сам се зато што сам се уверио у добре намере и способност људи који су ме ангажовали, у њихову веру да стандарде комуналних услуга можемо подићи на знатно виши ниво, а посебно имајући у виду ангажман новог председника општине Милана Гарашевића на том плану – каже Сианта.
Нашег саговорника питамо, оно што је готово неизбежно за први разговор, а то је, шта га је то највише изненадило када се, после три године, вратио у „Елан“?
-Хајде да почнем од оног првог пута када сам именован за директора, пре осам година. Тада сам затекао лошу организацију посла, слабу наплату за фактурисану потрошњу воде и коришћење пијачних тезги, организација гробља без икаквог плана… После две године, са наплатом смо стигли и до 95 одсто, чиме се мало ко тада могао похвалити и у Србији, а реорганизацијом пијаце повећали смо приходе, и то упркос 40 одсто мањим ценама.
Сада, када сам се вратио, затекао сам наплату потраживања на 20 одсто мањем нивоу него када сам одлазио, неизвршену лицитацију за закуп пијачних тезги, а да не говорим о незадовољству грађана начином на који су одржаване јавне површине.

Први мој корак био је завођење радне дисциплине, да се зна ко шта и како ради, тако да је нова организација посла већ после неколико месеци почела да даје видне резултате. Не само да се осећају позитивне реакције грађана, него је добит предузећа, у односу на планирану од стране претходног руководства, повећана за више од четири пута!
Када говори о комуналним проблемима који у највећој мери притискују грађане, директор Сианта помиње, најпре, проблем са недостатком система за пречишћавање пијаће воде, као и канализационе мреже, затим, проблеми са застарелим системима за дистрибуцију и дезинфекцију воде и складиштењем отпада, са угинулим животињама, псима луталицама…
-Тренутно радимо на модернизацији постројења за производњу пијаће воде, и то изградњом фабрике воде у Ковачици, која би требало да се заврши најкасније до половине идуће године. Својом локацијом и начином на који је пројектована, фабрика би у будућности снабдевала водом и Дебељачу и Црепају. Сем тога, радимо и на обезбеђивању средстава за за проширење канализационе мреже у Ковачици, након чега ће моћи да се на мрежу прикључи и Дебељача. То су кључни проблеми, о остале ћемо решавати у ходу, пре свег, бољом организацијом посла и јасним циљевима, на чему органи локлане самоуправе интензивно раде – каже директор Сианта.
ЛК
ЈКП „Елан“ има 18 стално запослених радника и обавља поверене послове на територији Ковачице.
То су следећи послови:
– Водовод и канализација
– Одржавање система за одвођење атмосферских вода
– Пијаца и тржни центар
– Одржавање јавних и зелених површина
– Управљање и одржавање гробља
– Продаја погребне опреме
Кад је реч о новчаним износима потребним за завршетак канализационе мреже, „боли глава“, то је сума од преко 450.000.000 динара,а уз то, још 15.000.000 динар аз реконструкцију застареле водоводне мреже.
Али директор је оптимиста, јер је уверен да је смањењем расхода и повећањем ефикасности рада, као и модернизацијом система управљања, „не само по угледу на друге, него и иновацијама у сопственој креацији“, све предвиђене циљеве могуће реализовати, и то у предвиђеним роковима.
Кад је реч о приходима, нема друге, него наплата услуга од грађана и буџет локалне самоуправе.
Прво о наплати.
-Рекао сам већ да сам у свом првом мандату дошао до наплате од око 95 одсто, и то је цифра коју ћу сигурно врло брзо поново достићи. Зашто? Пре свега, бољом организацијом посла, а онда и чињеницом да сами грађани постају знатно дисциплинованији када виде конкретне резултате рада, а виде их и видећи их све више. То је тај неопходни однос поверења на коме радимо, јер грађанин тада постаје и сам део нашег тима, јер смо сви на истом задатку, ако хоћемо, а хоћемо, да живимо и лепше и боље, у сваком погледу – истиче Сианта.
А кад је речо о ономе шта на том плану чини оснивач, Општина, Сианта има само речи хвале.
-Сарадња са оснивачем је одлична, свакако најбоља у последњих двадесет година. Зашто тако мислим? Зато што је доласком новог председника наше општине, Милана Гарашевића, став локалне самоуправе о ономе што су циљеви комуналних предузећа и потребе да се ти циљеви остваре, у потпуности промењен, тако да су комунални сектор и комуналне потребе грађана, коначно, добиле оно место које заслужују – напомиње директор Сианта, додајући да Општина, не само да тренутно улаже велика средства у обнову и развој комуналне инфраструкуре, него планира и још већа улагања у наредном периоду, како би Ковачица била модерна општина, која ће својим грађанима пружати и услуге на нивоу потреба модерног човека.
Сианта не заборавља да помене и напоре републичке власти и ресорних министарстава да комунална предузећа тржишно послују, тако да питање социјалних цена није баријера за подизање квалитета услуга. Сем тога, оно што је већ урађено у Алибунару, а планира се и у Панчеву, у плану је и у Ковачици. А то је обједињавање свих комуналних предузећа на територији општине Ковачица у једно комунално предузеће. – С нестрпљењем очекујем почетак функционисања тог новог предузећа, које ће бити кадровски оснажено, технички опремљеније и економски снажније, а све то значи и виши и квалитетнији ниво наших услуга, каже наш саговорник, кога на крају питамо шта би у једној реченици поручио грађанима Ковачице?
-Грађанима желим да поручим да ћемо у будућности, као и до сада, радити на побољшању квалитета наших услуга, и да ће у том погледу Ковачица, бити лидер на територији Јужнобанатског округа!
СиБ